Gezond en bewust eten

Op de juiste manier sporten is gezond en toch is de meest bepalende factor voor onze gezondheid voeding. Eet je niet goed dan put je jouw lichaam langzaam uit en verval je in steeds meer fysieke- en mentale klachten. Zorg dus dat je jouw lichaam van binnen goed verzorgd, zodat je buitenkant er ook beter uit gaat zien.

Juiste voedingsstoffen
Eten is nog steeds een ondergeschoven kindje. We hebben er geen tijd voor of we doen het tussen alle hectiek door. En dan ook nog eens met producten die veel te ver van ons lichaam afstaan. Hierdoor krijgt het lichaam nauwelijks- tot geen voedingstoffen binnen waar het lichaam iets mee kan. Het afbreken van slechte voeding kost het lichaam heel veel energie en levert nauwelijks energie op. We kunnen dus wel zeggen dat slechte voeding bijdraagt aan een energietekort. We moeten zorgen dat de voeding die we eten zoveel mogelijk voedingswaarden bevat, veel energie oplevert en zo min mogelijk energie kost.

Hoeveel keer per dag?
Zorg dat jouw maaltijden bestaan uit vooral onbewerkte, verse producten zoals groente, fruit, kip, vis, noten en zaden. Omdat het verteren van voedsel en het opnemen van voedingsstoffen een tijdrovend proces is, moeten we het ons lichaam makkelijk maken. Om het proces goed te laten verlopen moeten we het lichaam de tijd geven om de genuttigde producten op de juiste manier te verwerken. Eet daarom maximaal 3 x per dag en om de 4 tot 6 uur. Zorg ervoor dat je maaltijden vooral bestaan uit eiwitten 40%(eieren, kip,) vetten 30%(noten, zaden, olijfolie, vette vis) en Koolhydra- ten 30% (groenten en fruit).

Belangrijkste tips

  • Eet maximaal 3 x per dag een goede maaltijd.
  • Geen tussendoortjes.
  • Gebruik verse producten (geen pakjes, zakjes ed.)
  • Laat ongeveer 4 tot 6 uur tussen iedere maaltijd.
  • Probeer 3 stuks fruit per dag te eten.
  • Eet dagelijks goede vetten bijvoorbeeld avocado’s, olijfolie en noten.
  • Gebruik voldoende olijfolie over je koude salades ed.
  • Stomen is een gezondere manier van bereiden.

Zorg dat je niets uitsluit, eet ook af en toe producten die minder gezond zijn, zo houd je jouw lichaam alert.