Veel gestelde vragen over Primal Foods

Welk effect heeft alcohol op je lichaam?

De consequenties op korte termijn zijn bij veel mensen wel bekend, maar vooral op lange termijn kan te veel alcohol schadelijk zijn. De meeste gezondheidorganisaties geven het advies om dagelijks niet meer dan 2 glazen alcohol te drinken. Maar het specifieke aantal hangt trouwens wel af van wat je exact drinkt. Zo mag je van een glas bier maximaal 1-2 drankjes en van een glas wijn is het maximale aantal tussen de 2-3 glazen per dag.

Zodra je meer drinkt dan je lever kan verwerken, komt de alcohol in je bloedbaan terecht en verspreidt zich op die manier door je hele lichaam. Vooral als de alcohol in je hersenen terecht komt, merk je pas goed wat het met je doet. Je gaat langzamer praten en ook het lopen gaat iets minder gemakkelijk dan normaal. Niet zo gek dus dat het nogal lastig is om te verbergen dat je dronken bent. En alcohol droogt je uit met als gevolg de welbekende kater in de ochtend.

Maar alcohol is ook van invloed op het slaappatroon. Met een aantal glaasjes wijn op, val je waarschijnlijk snel in een diepe slaap, maar je slaat hierdoor wel het belangrijkste gedeelte van de slaap over: de lichte slaap. Dit stadium is juist de fase waarin je lichaam herstelt.

Je mag dan wel diep slapen, maar omdat je een essentiële fase hebt overgeslagen, heeft je lichaam niet de mogelijkheid gehad om volledig te herstellen. Dit zorgt ervoor dat je niet uitgerust wakker wordt en het lijkt alsof je helemaal niet geslapen hebt. Alcohol verwijdert ook vitamine C uit je lichaam, waardoor je weerstand afneemt en de kans ook groter is dat ziek wordt.

Dit zijn alleen de effecten op korte termijn, maar ook op de langere termijn is alcohol schadelijk voor je. Alcohol doet helemaal niets voor je lichaam, je krijgt er alleen maar onnodige suikers door binnen. Deze zogenaamde ‘lege calorieën’, voegen niks toe aan je lichaam, ze zorgen er alleen maar voor dat je dikker van wordt. De suiker in alcohol komt direct in je bloedbaan terecht, waar het direct omgezet wordt in vet.

4 biertjes staan gelijk aan 700 calorieën, waar je meer dan een uur voor moet touwtje springen om ze er weer aft e krijgen. Een fles rode wijn telt ongeveer 500 calorieën, wat je weer kan vergelijken met een cheeseburger.

Zodra alcohol in de lever terechtkomt, zal het bij te grote hoeveelheden leiden tot littekens op dit orgaan of ontstekingen.

Toch is het zo dat alcohol ook goed is voor de gezondheid. 1-2 glaasjes per dag zorgen voor een betere conditie en verminderen zelfs de kans op hart- en vaatziektes. Te veel alcohol daarentegen is echt slecht voor je en leidt tot een onregelmatige hartslag en hoge bloeddruk. Voor echte alcoholisten geldt dat de kans op kanker een stuk groter is, vooral borst- en alvleesklierkanker.

Telt thee ook als water?

Thee telt niet altijd als water, want normale thee bevat theïne en o.a. ook kleine hoeveelheden cafeïne. Kruidenthee kan wel als water mee worden gerekend. Daarbij is het ook lekker om bijvoorbeeld schijfjes citroen of limoen in een heet glas water te doen. Lekker verfrissend en je kan het ook meetellen als water.

Wat zijn superfoods?

Superfood is een term die je tegenwoordig vaak tegenkomt in speciaal zaken maar ook steeds vaker in de grote supermarkten, social media, internet, etc. De term superfood is iets wat in de marketing kringen is bedacht. In de realiteit is het een naam voor voedingsmiddelen die wij al eeuwen eten. Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat van al deze voedingsmiddelen, enkele met kop en schouders boven de rest uitsteken als het aankomt op voedingswaarden zoals vitaminen, mineralen en anti-oxidanten. Klassieke superfoods zijn spinazie en broccoli. De superfoods die tegenwoordig veel aandacht krijgt, maar al eeuwen wordt gebruikt door andere bevolkingsgroepen zijn Acai bessen, Goji bessen, Chlorella, Spirulina, Maca en rauwe Cacao.

Hoe worden nieuwe eetmanieren gewoontes?

“small steps, make a big difference” Door kleine stappen te nemen en voor alle 5 de gewoontes van Primal Foods een actie uit te zetten kun je jouw nieuwe gewoontes eigen maken. Hier kan de Coach van de Primal Food workshops je mee helpen.

Waarom werken diëten niet?

We willen zeker niet zeggen dat diëten niet werken, maar een dieet is meestal voor een bepaalde periode afgestemd. Na deze periode verval je vaak weer in het oude patroon, waardoor je het zogenoemde “JOJO” effect krijgt. Het is dus belangrijk om stapsgewijs jouw gewoontes te veranderen om naar een “blijvend” resultaat te werken. Iets wat je dus kunt vol- en vasthouden.

Hoe kun je eiwitrijk ontbijten?

Kijk naar de producten welke eiwitten bevatten. Voorbeelden hiervan zijn eieren, kwark, vlees, vis, etc.

Is het verstandig om 's avonds laat te eten?

Het is verstandig je eten te verdelen over de dag. Zoals Primal Foods beschrijft, 5 (tot 7) x per dag, 5 dagen per week. Met een honger gevoel gaan slapen is ook lastig, dus indien je honger hebt voordat je naar bed gaat drink eerst eens een glas water en indien nodig neem iets kleins. Als actiepunt voor je zelf kun je dan kijken naar de komende dagen hoe je jouw eetmomenten anders kun plannen.