Wil je een platte buik? Let op de vertering!

31 December 2014

Alleen al het maken van goede voedselcombinaties helpt om gewicht te verliezen, er jonger uit te zien en meer energie te hebben! Hoe soepeler je vertering verloopt, des te beter voedingsstoffen kunnen worden opgenomen, hoe minder toxische stoffen er worden gevormd en hoe beter jij je voelt. We vertellen hier meer over tijdens het Primal Foods College in Vught, maar lichten in deze blog vast een tipje van de sluier op!

Voor een soepele vertering zijn de juiste voedselcombinaties belangrijk!

We zullen uitleggen hoe dit werkt aan de hand van een voorbeeld: Stel je eet voor de lunch een salade van sla, rauwkost, zilvervliesrijst, geitenkaas, appel, noten en olijfolie. Je denkt hartstikke goed bezig te zijn met allemaal gezonde ingrediënten, maar toch heb je na afloop last van een opgeblazen buik. Hoe komt dit?

 

Zuur of Base? Maak een keuze!

Verschillende voedselgroepen hebben weer net een andere manier van verteren.

Voedselgroep:

Voorbeeld:

Verteren het beste in de maag in een:

Eiwitten

Vlees, kip, vis, kaas, yoghurt, melk

Zuur milieu

Koolhydraten / Zetmeelrijke producten

Pasta, rijst, aardappel, brood, granen

Basisch milieu

 

Eet je tegelijkertijd een eiwitrijk én een zetmeelrijk product (denk aan pasta á la carbonara, een boterham met kaas, aardappelen met vlees of zoals in het voorbeeld rijst met geitenkaas) dan komen er zure en basische sappen tegelijkertijd in de maag met als gevolg dat er pH neutraal milieu ontstaat waarin beide voedingsmiddelen minder goed worden verteerd. Het zijn die onverteerde producten die klachten gaan geven!

 

Voorkom file vorming

Het ene product heeft langer nodig om te verteren dan het andere.

Product

Tijd dat nodig is om te verteren in de maag

Fruit

20-30 minuten

Groenten

30 minuten

Zetmeel- / koolhydraat rijke producten (aardappelen, granen, rijst, brood)

2,5 uur

Eiwitrijke producten (vlees, vis, zuivel, ei, peulvruchten)

3,5 uur

Vetrijke producten (olie, boter, noten, kaas)

>4 uur

 

Dus de noten en geitenkaas uit het voorbeeld moeten langer worden verteerd dan de rijst. De appel wil al helemaal snel weg uit de maag, maar dat gaat niet, want de rest van de maaltijd zit in de weg. Dit heeft als gevolg dat de appel gaat liggen rotten en gisten en dan voor dat opgeblazen gevoel zorgt. Doordat fruit zo veel water bevat verteerd het snel en kun je dit het beste eten op een lege maag. Bewaar zwaarder te verteren voedsel (vlees, vis, zuivel) voor later op de dag, anders veroorzaakt het een file in je darmen!

Voedsel dat onverteerd lang in de darmen blijft gaat rotten, gisten en veroorzaakt dan heel wat nare klachten. Voor een soepelere vertering, een minder opgeblazen gevoel na de maaltijd én ter voorkoming van de ‘after dinner dip’ kies je voor een maaltijd van:

Groenten + vlees/vis/zuivel/ ei OF Groenten + pasta/aardappelen/granen,

maar niet alle drie de voedselgroepen tegelijkertijd!

Houd het simpel voor je lichaam. Hoe meer verschillende soorten voedingsmiddelen je combineert in één maaltijd, hoe lastiger dit voor je lijf is. Zorg voor een soepele vertering, voel je energieker en heb ook ná de maaltijd nog een platte buik!