Verantwoord sporten

15 February 2017

Verantwoord de grens opzoeken
Verlegt u graag uw grenzen? Af en toe tot het uiterste gaan kan geen kwaad; het maakt ons hart sterker en helpt ons stoom afblazen. Als u deze drie richtlijnen aanhoudt, zit u zeker goed.

1. Kunt u niet meer praten? Dan gaat u te snel.
Als u niet meer kunt praten, begint u buiten adem te raken. Dit treedt over het algemeen op wanneer uw hartslag hoger ligt dan 80% van zijn maximale capaciteit. Uw maximale hartslag is 220 minus uw leeftijd. Stel: u bent 35 jaar oud. Dan is uw maximale hartslag 185. Tachtig procent daarvan is 148. Als u hier niet overheen gaat werkt u goed aan uw gezondheid, zowel uw hart als uw algehele conditie.

2. Hoe graag doet u iets dat u niet leuk vindt?
Als een workout als werk gaat voelen, dan doen we het liever niet. Dat vreet aan de motivatie. Daarom stoppen ook zoveel overgemotiveerde mensen na een paar weken weer. Zorg voor plezier, deel het met anderen en geniet van je lichaam. Hou elkaar scherp en zorg voor aanmoediging. De enige verplichting is dat bewegen leuk moet zijn! 

3. Als het meer energie kost dan het oplevert…
Van een goede, voedzame maaltijd krijgen we nooit een dip. Precies zo met lichaamsbeweging. Als we helemaal uitgeput zijn, moeten we eerst weer opladen voordat we verder kunnen. Doen we dat te vaak, dan voelen we ons juist vaker moe. Begin rustig en bouw rustig op. Intervaltraining is ook een goed idee. Luister naar de oermens in jezelf: die weet het wel!