Trainen voor de Dam tot Damloop bij HealthCity

09 September 2015

Ben jij dit jaar een van de 50.000 deelnemers die meeloopt aan de gezellige Dam tot Damloop? Dit jaar wordt al de 31e editie van de Dam tot Damloop. Een goede voorbereiding is erg belangrijk om te zorgen dat je optimaal kunt genieten van dit grootse evenement!

Trainen bij HealthCity voor de Dam tot Damloop? Meld je dan hier aan voor een gratis dagpas en een vrijblijvend persoonlijk adviesgesprek met een personal trainer. Gratis advies gesprek aanvragen

Realistische streeftijd vaststellen

Begin voordat je gaat trainen voor de Dam tot Damloop met het vaststellen van een streeftijd die je wilt behalen voor de 16,09 kilometer of de 8 kilometer loop. Doe bijvoorbeeld een testloop van 5 kilometer, waarbij je je tijd bijhoudt. Loop na een enkele weken trainen opnieuw dezelfde 5 kilometer. Vergelijk de behaalde tijden met elkaar en stel op basis van deze gegevens een realistisch doel voor jezelf op. Heb je eenmaal een doel vastgesteld? Dan kan je gericht gaan trainen voor dit grootse hardloopevenement.

Voeding
Een gebalanceerde voeding is belangrijk voor hardlopers. Een perfecte balans voor de voeding is ongeveer 60% koolhydraten, 20% eiwitten en 20% vetten. Daarnaast is het belangrijk om genoeg te drinken. Eet een dag voor de Dam tot Damloop veel meervoudige koolhydraten en weinig vet. Denk aan pasta of rijst, met vis of kip en een portie groente. Drink het laatste uur voor de start ongeveer een halve liter water. Eén tot twee uur van te voren kun je een banaan of krentenbol eten. De personal trainers van HealthCity geven tijdens de persoonlijke training ook advies over de juiste voeding, gezonde recepten en dieetschema’s.

Hardlopen en krachttraining
Je lichaam heeft gemiddeld 16 weken nodig om helemaal gewend te zijn aan het hardlopen. Bij het hardlopen heeft je lichaam, vooral je knieën, kuiten en onderrug, veel te verduren. Rek- en strekoefeningen voor en na het rennen is daarom aan te bevelen. Daarnaast is het belangrijk om de rest van het lichaam ook te trainen, zoals buikspieroefeningen, squats voor de bovenbenen en armspieroefeningen. Deze spieren zijn niet essentieel voor het hardlopen, maar ze kunnen een bijdrage leveren in het verbranden van zuurstof. De extra energie die vrij komt, kun je goed gebruiken voor het lopen. Loop je laatste lange duurloop ongeveer 14 tot 10 dagen voor de wedstrijddag. Leg daarna de nadruk op snelheid, korte en effectieve trainingen. En zorg dat je goed uitgerust aan de start staat en dan ben je helemaal klaar voor de Dam tot Damloop! Uiteraard zullen onze personal trainers ook kijken naar jouw persoonlijke wensen en jouw niveau.

Extra tips voor de Dam tot Damloop

  • Koop vlak voor de Dam tot Damloop geen nieuwe schoenen
  • Neem van tevoren nog even het wedstijdparcours door
  • Draag luchtige kleren tijdens het lopen
  • Blijf gefocust op je ademhaling tijdens de loop
  • Sla tijdens de wedstrijd geen drankposten over
  • Wandel na de loop een stukje uit
  • Na de wedstrijd heeft je lichaam koolhydraten nodig
  • Neem de tijd om te herstellen en wees trots op je prestatie!

 

Voorbereiden Dam tot Damloop bij HealthCity

Wil je graag professionele hulp krijgen bij de voorbereiding op jouw Dam tot Damloop? Dat kan bij HealthCity! Trainen bij HealthCity voor de Dam tot Damloop betekent dat we je begeleiden om jouw streeftijd te bereiken. Optimaal comfort in de sportschool, aandacht voor jou en een compleet aanbod van top fitness en wellness facilitieiten. Ontvang voedingsadvies en trainingsschema’s die helemaal afgestemd zijn op jouw Dam tot Damloop.

Ben je nieuwsgierig naar een trainingsschema? Je kunt hier alvast een aantal loopschema’s gratis downloaden. Wees goed voorbereid voor de Dam tot Damloop en meld je nu gratis aan voor een dagpas en een vrijblijvend adviesgesprek. 
Hardloopschema's downloaden en gratis dagpas aanvragen