Jasper van Kuijen traint voor de Iron Viking Run 42 km

10 February 2016

Buiten trainen bij een sportschool, kan dat? Bij HealthCity wel! Jasper van Kuijen bereidt zich voor op de Iron Viking Run van 42 kilometer en meer dan 100 obstakels. Hiervoor traint hij bij HealthCity Amstelveen op de outdoor fitness en bootcamp. Wij willen weten hoe hij zich voorbereidt.

Wie ben je en hoe ben je terecht gekomen bij obstacle runs?

“Mijn naam is Jasper van Kuijen, 27 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik sport mijn hele leven al, voetbal, tennis, golf en de sportschool. En in de afgelopen 7 tot 8 jaar ben ik steeds fanatieker gaan fitnessen. Doordat de trainingsvormen steeds gevarieerder werden, onder andere met de komst van CrossFit, HITT en bootcamp, ontdekte ik 2 jaar geleden ook voor het eerst de obstacle runs. Een parcours waarbij je alle technieken van CrossFit en bootcamp nodig had. Met onder andere Roy Bruil heb ik toen mijn eerste obstacle run gelopen. Vervolgens ben ik mij verder gaan specialiseren in het rennen van obstacle runs. Tegenwoordig heb ik al verschillende Viking en Men of Steel obstacle runs gelopen. De laatste keer startte ik in een WK startvak, daar werd ik uiteindelijk 17e en erg leerzaam om mee te maken!”

“Samen met vijf andere obstacle renners gaan we op 21 mei deelnemen aan de Iron Viking Run, de zwaarste obstacle run van Nederland. Een ontzettende uitdaging, sportief gezien zelfs de grootste in mijn leven tot nu toe! Aan deze wedstrijd doen alleen maar ervaren trailrunners en onder andere commando’s mee, dat zegt wel wat over hoe zwaar het parcours is.”

Hoe train je voor meer dan 100 obstakels en 42 kilometer rennen?

“We trainen met z’n vijven voor de Iron Viking, allemaal grotendeels bij HealthCity. Door de week gaan we voornamelijk CrossFitten, bootcampen en doen we veel herhalingswerk in de Gym. Door deze vele herhalingen, trainen we om onze spieren gewend te laten worden aan verzuring. Als het goed weer is, kunnen we bij HealthCity buiten trainen op de outdoor fitness en bootcamp. Naast dat het heerlijk is om in de buitenlucht te sporten, leer je tegelijkertijd omgaan met kou en wind, niet onbelangrijk in de voorbereiding voor een obstacle run.”

“In het weekend doen we voornamelijk intervaltrainingen, rennend in combinatie met oefeningen op de outdoor fitness en bootcamp. Hier kunnen we een heel parcours afleggen van touwen, stangen, ringen, traptredes en sledes trekken. Zo verbeteren we onze behendigheid, kracht en snelheid. En soms doen we een looptraining op het strand, goed voor de afwisseling en het zand maakt alles extra zwaar.”

“Als generale repetitie nemen we in februari nog deel aan de Groeten uit Schoorl 30 kilometer loop en in maart aan de Viking Run van 19 kilometer in Nijmegen. Beide events zijn goede graadmeters, zodat we kunnen testen waar we staan qua conditie en kracht.”

En voeding?

“Tijdens het ontbijt eet ik koolhydraten, maar die bouw ik naarmate de dag vordert helemaal af. ‘s Avonds eet ik eiwitten (vlees en vis) en groenten. De laatste twee maanden voor een run drink ik ook geen alcohol meer, om overtollig vet kwijt te raken en beter te kunnen slapen. Naast deze routine drinken mijn teamgenoten en ik drinken ook nog shakes (via sportvoedingweb.nl) om extra vitamines, eiwitten en mineralen binnen te krijgen.

Wat wil je bereiken met de Iron Viking Run?

“Met deze ultieme vorm van obstacle running kan ik steeds mijn eigen standaarden naar een hoger niveau brengen, ik verleg mijn eigen grenzen steeds weer. Het toont aan dat ik doorzettingsvermogen heb, want zoveel sporten vereist veel discipline en prioriteiten stellen en het volbrengen van de Iron Viking is dan het ultieme doel. Tijd wordt juist je beste vriend, want je moet plannen en keuzes maken. En je leert omgaan met het overwinnen van teleurstellingen.”

“Daarnaast rent ons team niet alleen voor onze persoonlijke doelen, we proberen ook zoveel mogelijk geld bij elkaar te brengen voor het Jeugdsportfonds Amsterdam. Mensen kunnen ons financieel steunen en al onze opbrengsten komen ten goede om sportkansen te creëren voor kinderen van 4-18 jaar die zelf om financiële redenen niet kunnen sporten. Je kunt ons steunen via onze sponsorpagina.”

Wat staat er verder nog op je sportieve todo lijstje?

“Wellicht de Mont Blanc beklimmen, aan de echte Iron Man triathlon deelnemen of een trailrun van 5-6 dagen proberen te voltooien. Ook hier gaat het weer om het verleggen van mijn fysieke en mentale grenzen, kijken hoe ver ik kan gaan.”

Wat maakt trainen bij HealthCity zo fijn?

“Dat is een combinatie van aspecten. Alles is er goed geregeld, van de apparatuur, het restaurant, de wellness tot de uiterst deskundige personal trainers. Ik leer nog steeds van de verschillende instructeurs (onder andere Roy, Red, Roberto, Leon en Hans), om vooruitgang te boeken tijdens de trainingen. En ik hou van het ruimtelijke hier op de club in Amstelveen, het is hier lekker groots. Er zijn genoeg apparaten, dus je hoeft ook niet te wachten totdat je jouw oefeningen kunt doen. Tenslotte natuurlijk het feit dat je hier buiten kunt trainen. Bij een beetje droog weer ga je gewoon trainen op de outdoor fitness en bootcamp, dat is uniek hier in de regio.”