Interview Dafna diëtiste Result Program

24 March 2016

Wat is de meerwaarde van een diëtiste bij fitness trainingen

We vragen het aan Dafna Tsadok-Hai diëtiste bij HealthCity, heeft haar eigen praktijk in Amsterdam en werkt onder andere ook voor Hellofresh als diëtiste. Exclusief voor de leden van HealthCity heeft zij het 28 dagen programma ontwikkeld.

 

Hoe kan een diëtiste het verschil maken in mijn trainingsschema?

“Afhankelijk van je training heb je bepaalde voedingsstoffen, mineralen en vitamines nodig. Als je wilt dat bepaalde vitamines op de juiste plek terecht komen in je lichaam, dan moet je wel weten wat je eet en wanneer je dat eet. Eet je de verkeerde dingen op de verkeerde momenten, dan kan dat zelfs zorgen voor een averechts effect: je traint je suf, maar valt niet af of wordt niet sterker. En omdat ieder mens anders is, kan een diëtist ook onderzoeken hoeveel en wát je zou moeten eten. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Een diëtist geeft door middel van een lichamelijk onderzoek, een intake en jouw doelstellingen aan hoe je voedingspatroon eruit komt te zien om maximale resultaten te halen.”

 

HealthCity heeft hiervoor het 28 dagen programma opgezet, wat is dat?

“Het programma is uniek voor een sportschool. Leden van HealthCity kunnen zich kosteloos aanmelden en krijgen dagelijks een mail met gezonde menu’s. Die menu’s zijn persoonlijk door mij getest en ontwikkeld. Hierin zitten het ontbijt, de lunch, het avondeten en de tussendoortjes. Als je deze menu’s gedurende 28 dagen volgt, zul je je fitter, energieker en gezonder voelen. Na deze 28 dagen kun je de gekregen dagmenu’s gewoon opnieuw gebruiken ter inspiratie. En wil je na die 28 dagen verder met deze gezonde ingeslagen weg, dan kun je met mij een gesprek inplannen, zodat we een persoonlijk plan kunnen opstellen.”

 

Kunnen alle leden van HealthCity gebruik maken van dit 28 dagen programma?

“Het zijn algemene menu’s, zo opgesteld dat iedereen zich hierdoor gezonder en fitter gaat voelen. Wil je een stap verder en de voeding nog specifieker voor jouw trainingsdoelstellingen laten afstemmen dan kan dat ook. Tijdens een persoonlijk adviesgesprek analyseer ik je eetpatroon, lichaamssamenstellling, levensritme, beroep en kunnen we bespreken wat jouw doelstellingen zijn. Hier betaal je wel extra voor. Uiteindelijk ga je naar huis met een op maat gemaakt voedingsadvies en gezonde keuzetabellen, zodat je kunt kiezen uit eten wat je lekker vindt en wat perfect past bij jouw doelstellingen.”

 

Hoe zorg ik ervoor dat ik die menu’s vol kan blijven houden?

“Zorg dat je de basisproducten altijd in huis hebt en op je boodschappenlijstje staan. Denk hierbij aan noten, groente, fruit, peulvruchten, volkoren granen, pseudo granen (quinoa, gierst, boekweit), avocado, eieren, schapen- en geitenkaas, vlees (niet teveel rood vlees) en vis. Met deze ingrediënten kun je alle gerechten maken uit mijn menu’s. Zorg daarnaast dat je flexibel bent: als je een appel moet eten en je hebt die toevallig niet in huis, vervang deze dan voor een ander stuk fruit. Er zijn genoeg alternatieven voor als je iets niet in huis hebt, grijp gewoon een tussendoortje uit een van de andere menu’s. Op een gegeven moment wordt je ook kundig genoeg om zelf alternatieven te kiezen voor de ingrediënten in de menu’s, afhankelijk van jouw behoeftes op dat moment. De menu’s zijn ook zo opgesteld dat je geen uur in de keuken hoeft te staan. Omdat ik zelf ook een druk leven heb is alles wat ik maak en dus ook aan mijn cliënten adviseer snel en gemakkelijk klaar te maken. En bij elke avondmaaltijd staan alternatieve ingrediënten zodat je altijd naar eigen smaak, behoefte en wat jouw voorraadkast toelaat een gerecht kunt samenstellen.”

 

Gezond eten kan toch iedereen? Sporten, groente en fruit, that’s it!

“In groenten en fruit zitten zeker veel vitamines en mineralen, maar niet alle mineralen die jij juist nodig hebt. Het toevoegen van bijvoorbeeld ei, noten of een stuk zalm aan je menu zou dat wel kunnen toevoegen. En de combinatie van timing en datgene wat je juist nodig hebt aan vitamines en mineralen, zijn het allerbelangrijkste om resultaten te halen. Stel, je komt door je voedingspatroon bepaalde vitamines tekort, dan kun je netjes je eiwitten blijven eten, toch mis je dan essentiële voedingsstoffen of komen de eiwitten niet goed bij je spieren om hun werk goed te doen. Je traint dan wel en eet gezond, toch kun je dan tegengestelde resultaten bereiken, en dat wil je juist niet.”

 

“Naast de juiste voedingsstoffen is timing van je eten ontzettend belangrijk. Eet je niet goed, of niet de juiste voedingsstoffen voor bijvoorbeeld een krachttraining, dan heb je geen energie en kun je bijvoorbeeld minder vaak opdrukken, bankdrukken, squatten, etc.. Hierdoor wordt je niet sterker of sneller, verbrand je minder energie en val je niet af of bouw je geen spieren op. Je traint, maar ziet maar geen resultaten. Een diëtist kan dan voor jou het verschil maken en een persoonlijk voedingsplan opstellen, dat perfect past bij jouw training en je dagelijkse ritme.”

 

Hoe zie jij de toekomst van gezond eten?

“De gezond-eten-trend zal zeker wat afnemen, wat ik uiteraard niet hoop, want het is juist een goede trend. Jammer is dat sommige mensen wel alles iets te extreem opvatten, omdat er zoveel wordt gezegd dat men vaak niet meer weet wat wel of niet waar is. Maar voor de algehele gezondheid en de natuur is de gezond-eten-trend goed. Ik adviseer altijd om niet hysterisch te gaan doen, teveel is niet goed. En blijf dicht bij de natuur en let op de feiten.”

 

Wie ben je? Hoe ben je bij HealthCity terecht gekomen?

“Mijn naam is Dafna Tsadok-Hai en ben diëtist en voedingskundige. Voor mijn carrière als diëtist was ik sportdocent, ik ben afgestudeerd aan de ALO, en gaf ik sportlessen op een sportschool als bijbaantje naast mijn 2e studie voeding en diëtetiek. Ondertussen heb ik een eigen praktijk opgezet, www.diettrainingandhealth.nl, waar ik voornamelijk fotomodellen, mensen met voedsel gerelateerde allergieën en overgevoeligheden en sporters bijsta met advies. Daarnaast stel ik de menu’s samen voor HelloFresh en heb ik programma’s opgesteld speciaal voor pas bevallen moeders via Proud Mom. En ondanks mijn drukke agenda, geef ik ook nog voedingslessen op een ROC en voedingsworkshops voor bedrijven en sporters.”

 

En hoe sportief ben jezelf?

“Ik sport zelf 6 dagen in de week, liefst 7 als het kan! Als sportdocent was ik professioneel al bezig met sporten en bewegen, nu help ik sporters en kan zelf dus niet stilzitten.”

 

En waarom moet men juist bij HealthCity komen trainen?

“Bij HealthCity krijg je overal begeleiding in, niet alleen van een personal trainer en sportinstructeurs, maar ook door een diëtist. Je wordt helemaal aan het handje meegenomen en weet dat je resultaat gaat halen, gebaseerd op kennis en ervaring van verschillende deskundigen. Je hoeft het alleen maar te doen, hoe fijn is dat! Bij andere sportscholen word je niet zo uitgebreid en professioneel begeleid en loop je al gauw het risico op blessures. Daarmee kun je jouw doelstelling hoogstwaarschijnlijk helaas vergeten. Als sportdocent krijg ik al pijn in mijn gewrichten als ik zie hoe er bij sommige sportscholen wordt getraind, omdat men niet de juiste begeleiding krijgt.”