Drink je eten, kauw je drinken

26 May 2014

Een gezonde spijsvertering en opname van nutriënten begint met kauwen van je voedsel. Wanneer je goed kauwt, geeft het lichaam spijsverteringsenzymen af in de mond en maag. Deze helpen je voedsel goed af te breken zodat de nutriënten goed opgenomen kunnen worden. Deze nutriënten worden gebruikt als bouw- en brandstoffen voor het lichaam.

Symptomen van een slechte spijsvertering kunnen zijn: verstoring van het spijsverteringssysteem, brandend maagzuur, constipatie, hoofdpijn en lage energie.

Waarom is het kauwen van je voedsel zo belangrijk?
Het fysiologische doel van voedsel kauwen is het van grote delen afbreken naar kleinere delen. Dit helpt stress te verminderen op de slokdarm en helpt ook de functie van de maag. Wanneer je iedere hap goed kauwt, komt er speeksel vrij in de mond welke belangrijke spijsverteringsenzymen bevat. Dit helpt je spijsverteringssysteem en maximaliseert de opname van de nutriënten uit je voeding. Tijdens het kauwen begin je met het afgeven van signalen zodat het lichaam zich effectief kan voorbereiden op de volgende stappen. Spijsvertering is een van de meest energie consumerende processen in het lichaam. Het is daarom essentieel dat je het lichaam helpt bij dit proces door goed te kauwen.

Hoe langer je kauwt, des te langer duurt het voordat je je maaltijd hebt genuttigd. Onderzoek heeft uitgewezen dat langzaam eten bijdraagt aan een gezond gewicht en je helpt minder te eten. Als je bijvoorbeeld twee keer langer dan normaal je voedsel kauwt zal dit direct helpen de grote van je porties te beheersen. Je wordt ook meer bewust van de hoeveelheid door langzamer te eten. Je voelt als het ware je voedsel. Dit betekent dat je beter kunt luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft als je voldoende hebt gegeten. Dit zorgt er op een natuurlijke manier voor dat je op het juiste moment stopt met eten en dus niet overeet.

Andere redenen om je voedsel goed te kauwen

  • Als grote stukken slecht of niet gekauwd voedsel in je maag terecht komen, blijft het daar onverteerd zitten totdat het in de darmen komt. Bacteriën beginnen daar met afbreken. Met andere woorden, je voedsel begint te bederven / rotten, wat weer kan leiden tot gasvorming, opgeblazen gevoel, diarree, constipatie, buikpijn, krampen en andere spijsverteringsproblemen.
  • De tijd nemen om te eten geeft je hersenen de tijd om de hoeveelheid voedsel te registreren. Dit proces duurt ongeveer 20 minuten. Je zal een duidelijker signaal van het lichaam krijgen dat je voldoende hebt gegeten als je langzaam en goed kauwt.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die langzamer eten zo’n 20% minder calorieën binnen krijgen ten opzichte van snelle eters. Dit helpt hen zo een gezond gewicht te behouden.
  • Het helpt je voedsel beter en makkelijker te verplaatsen door je darmen. En helpt het beter te verteren.
  • Het helpt het onderste gedeelte van de maag te ontspannen. Dit is nodig voordat het voedsel verder naar de darmen kan.


Hoeveel keer moet je je voedsel kauwen?
Het aantal keer dat je moet kauwen hangt sterk af van wat je eet. Zacht fruit en groenten breken veel makkelijker af dan bijvoorbeeld kip of rund. Dus wees bewust dat je het zo goed mogelijk kauwt. Voordat je het voedsel doorslikt zou het vloeibaar moeten zijn. Zo weet je dat je de eerste belangrijke stappen gezet hebt naar een gezonde spijsvertering. Ook als je drinkt wil je “kauwen”. Neem kleine slokjes, laat het even in je mond, zodat ook weer hier spijsverteringsenzymen hun werk kunnen gaan doen.

In aanvulling op het goed kauwen zijn er nog andere manieren om je spijsvertering te verbeteren en constipatie en een opgeblazen gevoel te voorkomen.

  • Concentreer je op je maaltijd wanneer je eet. Zet geen tv aan, neem de tijd en geniet van het eten van je voedsel.
  • Zorg er voor dat je zelfs het kleinste stukje kauwt. Als je nog steeds voedselstukken in je mond voelt heb je niet genoeg gekauwd.


Kauw je drinken
Het is ook belangrijk je drinken te kauwen. Dit klinkt wat vreemd, maar het is voor dezelfde redenen. Ook hier wil je de spijsverteringsenzymen in je speeksel activeren door je drinken te kauwen.

Het proces van meer kauwen creëert een laag van bewustwording. Het zal zeker even wennen zijn, maar als je er eenmaal aan gewend bent zal je niet stoppen. De voordelen zullen namelijk voelbaar en zichtbaar zijn.