De twee dingen die je niet moet doen als je wilt afvallen

20 January 2015

Kiezen voor gezonde producten is één ding, maar daarnaast komen wij bij onze cliënten ook steeds twee andere dingen tegen die het een stuk lastiger maken om af te vallen… Natuurlijk is het allereerst belangrijk dat je gezonde producten kiest en als je wilt afvallen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Maar als het desondanks niet wilt vlotten, probeer dan deze twee tips eens! Oh ja.. kom jij dinsdag 27 januari ook naar de Primal Foods college in Vught?

1. Stop met grazen

We zijn ten slotte geen koeien! Elke keer dat je iets eet maakt je lichaam insuline aan. Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat de glucose (brandstof) in je cellen komt, maar het zorgt ook dat het teveel aan brandstof wordt opgeslagen als vet! Daarom wordt insuline ook wel eens het vet hormoon genoemd.

Dus in plaats van dat je elk uur een klein hapje neemt, kun je jouw maaltijd beter wat groter maken. Eet 3 hoofdmaaltijd met eventueel nog 2 tussendoortjes. (De hoeveelheid maaltijden per dag kan iets verschillen per persoon) Na elke maaltijd zou je het zeker zo’n 2,5-3 uur moeten kunnen volhouden tot de volgende maaltijd, als je na 1 uur al weer honger hebt dan heb je waarschijnlijk te weinig gegeten.

2. Eet niet laat op de avond

Oké, als je een late nachtdienst hebt of ’s avonds nog op stap gaat is het anders, maar normaal gesproken maakt je lichaam zich klaar om te rusten zodra het donker wordt. In de avond gaat dan ook je stofwisseling omlaag. Niet alleen activeer jij je lijf weer door ’s avonds laat nog te gaan eten, waardoor je wellicht minder goed slaapt. Nog belangrijker is het feit dat doordat je stofwisseling trager is in de avond, je lijf veel sneller geneigd is om de calorieën die je dan eet op te slaan als vet!

Heb je die extra tussendoortjes écht nodig ’s avonds? Of ben je eigenlijk net zo tevreden met een kopje thee, een fijn boek of een warme kruik…?