Maaike's Primal Foods blog

28 February 2014

Food workout

Nu de lente officieel is begonnen, is het een stuk verleidelijker om na het werk nog even snel het terras op te duiken, dan om naar de sportschool te rijden om daar een zware workout te gaan doen. Maar bedenk je: over iets minder dan 4 maanden moeten we weer bikiniproof op het strand liggen. #sun, #summertime en #spring zijn niet voor niets trending topic op Twitter.

Toch is het soms best lastig om met werk, kinderen, huishouden én een social leven nog tijd te vinden om minimaal drie keer per week naar de sportschool te gaan. Dan klinkt dat wijntje, of gewoon lekker hangen op de bank ineens een stuk aantrekkelijker. Toch hoef je met de zomer in het vooruitzicht echt niet ineens je hele leven drastisch om te gooien. Gewoon 2x per week goed bewegen in combinatie met een food workout is vaak al een hele vooruitgang.

Bij een foodworkout eet je in plaats van iets ongezond iets gezonds. Goed eten is namelijk ook een vorm van trainen. Het is namelijk een stuk eenvoudiger om die zak chips te laten staan en daarvoor in de plaats een appel te eten. Misschien iets minder lekker, maar je voelt je tenminste na afloop minder schuldig en je hoeft niet als een bezetene daarna 60 minuten op de crosstrainer te staan om al die calorieën weer te verbranden.

En een foodworkout is soms net zo afzien als bij een gewone workout. Het is namelijk nogal een opgave om je wekelijkse patat op vrijdag bij de lunch te verruilen voor een spinazieomelet...

Qua sporten zit ik best goed: die twee keer per week haal ik wel. En 3 kinderen zorgen trouwens ook nog eens voor de nodige beweging. En dus is mijn opdracht deze week: minimaal 2 x een foodworkout. Doe je mee? #foodworkout

 

Vrijdag 28 februari

Zodra je het woord dieet hoort is de kans groot dat je minder moet gaan eten en vooral heel veel dingen niet meer mag. Vaak krijg je een hele waslijst van verboden voedsel. Primal Foods is geen dieet en draait het juist om gezonde dingen toe te voegen. Hierdoor is de kans groot dat de ongezonde dingen vanzelf plaatsmaken voor de goede.

Zo was mijn eerste stap in Primal Foods om meer water te drinken. Ik kan je vertellen dat je als je de opdracht krijgt om 1,5 liter water per dag te drinken, dat er weinig ruimte overblijft voor cola light.

Mijn tweede stap is het toevoegen van meer groente in mijn leven. Ik ben al blij als ik gedurende de dag een zak worteltjes eet als ‘snackgroente’ en ik moet ook wel bekennen dat het regelmatig voorkomt dat ik ’s avonds in alle drukte (laat thuis uit werk, kinderen in bed) stiekem een bakje kwark eet in plaats van een gezonde maaltijd met veel groente.

Als je al wilt vallen of resultaat wilt behalen in de sportschool is groente één van de belangrijkste dingen. Jennifer Wilson, International Fitnessexpert HealthCity: “Groente bevat weinig vet, veel vezels en weinig zout. Dit zorgt ervoor dat je sneller een voldaan gevoel hebt waardoor je uiteindelijk minder zal eten. Misschien nog wel beter: ze bevatten bijna geen calorieën, en je lichaam heeft alle energie weer nodig om groente te verteren. Je kan er dus eigenlijk ongelimiteerd van eten, zonder hongergevoel en allemaal zonder extra calorieën. Door groente te eten is je energielevel constanter en heb je minder last hebt van ups en downs”.

Mijn tweede stap in Primal Foods is simpel: eet groente bij elke maaltijd. Dat klinkt simpel, toch? Ik mag gewoon mijn kwark blijven eten, als ik daarnaast ook maar groente eet. “Dat kan ik,” roep ik vol enthousiasme. Totdat Jennifer me erop wijst dat dat betekent dat ik ’s ochtends ook groente moet eten en aan een tussendoortje ook groente moet toevoegen. Oké, dat wordt misschien toch nog wel een uitdaging, want van een combinatie van boerenkool met muesli wordt niemand blij.

En dus drink ik tegenwoordig spinaziesmoothies, snack ik worteltjes gedurende de dag en kun je best kwark eten en daarna nog een paprika . Stiekem ben je een stuk creatiever dan je denkt!

Dinsdag 21-01-2014

Iedereen kent het belang van water en het advies is om minimaal 1,5 liter water per dag te drinken. Dat lijkt in eerste instantie best mee te vallen, maar als puntje bij paaltje komt, is het toch een redelijke uitdaging.

Jennifer Wilson, International Product Manager HealthCity begeleidt mij met Primal Foods-proces en ziet hydratatie als eerste en belangrijkste stap. De cola light moet plaats maken voor meer water. Nou ja, ik mag nog steeds cola light drinken, maar ik moet er eerst voor zorgen dat ik minimaal 1,5 liter water per dag binnenkrijg. Als ik nog meer dorst heb, dan mag ik altijd nog een blikje cola light… Easy does it, toch?

Ik krijg de opdracht om mijn waterinname exact af te meten. Dus een 1,5 literfles vullen met water en die gedurende de dag leegdrinken. In mijn geval wordt het een klein waterflesje van 0,5 cc en deze vul ik 3 keer per dag.  Er blijkt geen plek meer voor cola light, want ik zit vol. Vol met water. Ik was er eigenlijk altijd van overtuigd dat ik genoeg dronk op een dag, maar als je het precies bijhoudt, blijkt mijn waterinname bij lange niet voldoende te zijn. Er is geen ruimte meer voor frisdrank en mijn cola light maakt langzaam plaats voor water.

Ik merk ook dat ik minder honger heb en langer een voldaan gevoel heb tussen de maaltijden door. De eerste 0,5 kilo gewichtsverlies is een feit. Ik ben toe aan mijn volgende stap: het plannen van mijn maaltijden.

 

Vrijdag 17-01-2014

Maandag begin ik. Een zin die je vaak hoort aan de start van het zoveelste dieet en vooral veel gebruikt wordt om in het weekend zonder schuldgevoel nog even te kunnen genieten van lekker en ongezond eten. Het nadeel is dat er op maandag dan gemotiveerd aan het dieet wordt gestart, om er vervolgens op woensdag al weer de brui aan te geven.

Ik heb er jarenlange ervaring mee. Moet eerlijk toegeven, ik ben allesbehalve dik, maar behoor tot het type ‘3 kilo eraf zou lekker zijn’. Helaas lukt het me niet om die 3 kilo kwijt te raken en is het soms zelfs bijna ‘4 kilo eraf’.

Mijn naam is Maaike Dorsteen, ik ben 35 jaar oud en woon samen met mijn man en 3 kinderen (Mikkie 9 jaar, Beau 5 jaar en Fiene 2 jaar)  in Amsterdam. Ik werk als marketingmanager voor een exclusief huidverzorgingsmerk en run daarnaast mijn rimpelblog, Furrow.nl waarbij ik dagelijks schrijf over de zoektocht naar de eeuwige jeugd en tips geef om mooi oud te worden.

En behalve mijn strijd tegen de rimpels, probeer ik dus ook zo gezond mogelijk te leven. Ik heb alleen één echte zonde: cola light. Het liefst liters tegelijk. En trouwens ook nog nootjes. Ik heb ooit ergens gelezen dat nootjes goed voor je zijn en die regel neem ik heel serieus. Iets té en ik eet het liefst elke dag een zakje nootjes leeg.

Een dag met net iets te veel lekker eten wissel ik af met een balansdag en zo blijf ik redelijk goed op gewicht. Naarmate ik ouder word, zijn er alleen meestal twee balansdagen nodig om de boel te compenseren en afvallen is al helemaal ver te zoeken. En ik zou zo graag eens echt een keer 3 kilo willen afvallen. Ik zou zo graag deze zomer slank op de camping in Frankrijk willen lopen. 

Voor mij geldt dus nu: maandag begin ik. Dit keer niet met een dieet, maar met Primal Foods. Niet in één keer, maar langzaam mijn slechte gewoontes verruilen voor de goede.

Mijn eerste stap is meer water drinken (en stiekem dus minder cola light). Doe je mee?