7x: tips om thuis te sporten

Met deze tips & tricks wordt jouw thuis-fitness een succes!

TIPS VOOR THUIS-FITNESS




Thuis is het wellicht moeilijker om jezelf te motiveren om te gaan sporten dan in de gym. Daarom hebben we 7 tips voor je op een rij gezet die ervoor zorgen dat jij met plezier thuis je trainingen doet.





1. No gym, no problem
Geen fitnessapparaten in huis? Geen ramp! Er zijn veel verschillende oefeningen die je thuis kunt doen zonder dat er een apparaat aan te pas komt. Zo kun je je bed of stoel gebruiken als bench. Hiermee kun je je triceps trainen door dips uit te voeren. Doe je normaal graag aan bankdrukken? Opdrukken is een goede vervanger. Maak deze oefening zwaarder door je benen op een verhoging te leggen, bijvoorbeeld op een krukje. En je squats kun je een tikkie uitdagender maken als je traint met 2 flessen, gevuld met zand.



2. Plan je workouts
Thuis kan het héél verleidelijk zijn om andere dingen te doen in plaats van sporten (lees: lekker onderuit op de bank Netflix kijken). Daarom kun je het beste je workouts inplannen zodat je zeker weet dat je daadwerkelijk gaat sporten. Plan ook een vast tijdstip. Begin je dag ermee of spreek met jezelf af om elke dinsdag- en donderavond een uurtje te gaan zweten.



3. Stel een doel
Net als in de gym, is het ook thuis belangrijk een realistisch doel op te stellen. Niets werkt zo demotiverend als trainen zonder trainingsdoel. Kies een meetbaar en realistisch doel, zoals: ‘over 1 maand wil ik 2 kg zijn afgevallen’ of ‘aan het einde van de maand wil ik 2 minuten lang de plank kunnen volhouden’ of ‘in drie weken wil ik 20 push-ups achter elkaar kunnen doen’.



4. Prio!
De vaat, de was, de planten en je vriendinnen moeten gewoon maar even wachten. Succesvolle thuis-fitness staat of valt bij jouw vermogen om te prioriteren. Hoe hoger je jouw fitnessuurtje op je prioriteitenlijstje weet te zetten, des te groter je kans van slagen.



5. Alle beetjes helpen
Is de motivatie ver te zoeken en heb je echt geen zin? Doe dan minstens de helft van de oefeningen die je normaal wel zou doen. Tien minuten cardio-oefeningen doen of een een kwartier krachttraining is beter dan niets. Juist deze weken beweeg je wellicht minder dan normaal, dus alle beetjes helpen.



6. Creëer een fitnessruimte
Wellicht heb je een woonkamer of slaapkamer die groot genoeg is waar je kunt sporten. Maar als je elke week de bank moet verschuiven om aan te slag te kunnen, kan dit na verloop van tijd een drempel worden. Misschien heb je een rommelkamer die je tijdelijk kunt vrijmaken voor het sporten? Of kan je in de tuin trainen? Leg al je sportkleding en andere benodigdheden in de buurt zodat je altijd direct kunt beginnen.



7. Download de HealthCity app en
Onze HealthCity app staat vol met diverse workouts die je thuis kunt doen. En het fijne is: bij deze workouts heb je geen fitnessapparaten nodig! Open de app, ga naar 'oefening', klik op 'materiaal' en vink ‘geen materiaal’ of ‘muur’ aan. Et voilà: allerlei oefeningen waar je nada nothing niets voor nodig hebt!

Download de app